PENGAJIAN MALAYSIA MPW (1133)TUGASAN ARKIB
NURHAWA ADZHAR BDA 11-07-1401
MASTURAH 'AQILAH MUSA BDA 11-07-1373
SITI NURAIN KAMARUZAMAN BDA 11-07-1419
AZIUM NOR FADZILAH BDA 11-07-1362
LATAR
BELAKANG MASYARAKAT MELAYU & DASAR PECAH PERINTAH
Pengenalan
Untuk mengetahui asal usul kehidupan dan
bahasa kita perlu mengetahui asal-usul penutur aslinya terlebih dahulu, iaitu
orang Melayu. Asal-usul bangsa Melayu sehingga kini masih kabur. Akan tetapi
beberapa sarjana Eropah seperti Hendrik
Kern (Belanda) dan Robert von Heine
Geldern (Austria) telah melakukan penyelidikan secara kasar latar belakang
dan pergerakan masyarakat Melayu kuno.
Teori mereka menyatakan bahawa bangsa
Melayu berasal daripada kelompok Austronesia,
iaitu kelompok manusia yang berasal dari daerah Yunan di China yang kemudiannya berhijrah dalam bentuk beberapa
gelombang pergerakan manusia dan akhirnya menduduki wilayah Asia Tenggara. Mari
kita lihat beberapa bukti bagi menyokong teori ini.
Konsep Tamadun Melayu
Tamadun Melayu ialah sebuah tamadun
yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang digolongkan secara luas sebagai
kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di suatu wilayah di Asia Tenggara
yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Gugusan
Kepulauan Melayu (Malay Archipelago) atau Gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu, Tanah Jawi
dan sebagainya.
Dua elemen yang menjadi faktor utama yang mewarnai wilayah ini sebagai Melayu ialah pertama, bahasa Melayu yang menjadi lingua franca atau bahasa perhubungan luas di seluruh kawasan ini, dan kedua, agama Islam yang dianuti oleh majoriti penduduknya. Islam juga disampaikan dengan perantaraan bahasa Melayu dengan kitab-kitabnya tertulis di dalam tulisan Jawi.
Dua elemen yang menjadi faktor utama yang mewarnai wilayah ini sebagai Melayu ialah pertama, bahasa Melayu yang menjadi lingua franca atau bahasa perhubungan luas di seluruh kawasan ini, dan kedua, agama Islam yang dianuti oleh majoriti penduduknya. Islam juga disampaikan dengan perantaraan bahasa Melayu dengan kitab-kitabnya tertulis di dalam tulisan Jawi.
Asal Usul Masyarakat Melayu
Istilah Melayu boleh juga
ditakrifkan berdasarkan rumpun bangsa dan bahasanya iaitu Melayu tergolong di
dalam cabang Melayu-Indonesia yang bergabung bersama-samanya suku Jawa, Sunda, Madura,
Aceh, Minangkabau, Sasak, Melanau, Iban, Bajau, Murut, Bugis, Melanau, Sulu dan
sebagainya. Cabang Melayu-Indonesia terangkum pula di dalam Rumpun Bahasa
Austronesia daripada keluarga bahasa sumbernya iaitu Keluarga Bahasa Austric.
Asal usul bangsa melayu merupakan sesuatu yang
sukar di tentukan,walaupun terdapat beberapa kajian dilakukan untuk menjelaskan
pekara ini,tetapi kata sepakat antara sarjana belum dicapai. Secara amnya
terdapat 2 teori mengenai asal usul bangsa melayu iaitu
(a) bangsa Melayu
berasal dari Yunnan (Teori Yunnan )
(b) bangsa Melayu berasal dari Nusantara
(Teori Nusantara).
Selain itu ada
juga pendapat yang mengatakan bahawa orang minangkabau itu berasal daripada
pengikut Nabi Nuh,iaitu bangsa Ark yang mendarat di muara sungai Jambi dan
Palembang,semasa banjir besar berlaku di bumi.tetapi pendapat ini masih belum
mendapat bukti yang kukuh.
Teori ini disokong oleh :
R.H.Geldern, J.H.C
Kern, J.R Foster ,J.R Logen, Slametmuljana dan juga Asmah Haji Omar.
Secara keseluruhannya, alasan-alasan yang menyokong
teori ini adalah seperti :
a) Kapak
Tua yang mirip kepada Kapak Tua di Asia Tengah di Kepulauan Melayu .perkara ini
menunjukkan adanya migrasi penduduk dari Asia Tengah ke Kepulauan Melayu;
b) Adat
resam bangsa Melayu mirip kepada suku Naga di daerah Assam (berhampiran dengan
sempadan India dengan Myanmar);
c) Bahasa
Melayu adalah serumpun dengan bahasa di kemboja. Lebih lanjut lagi,penduduk di
Kemboja mungkin berasal dari dataran Yunnan dengan menyusuri sungai
Mekong.perhubungan bangsa Melayu dengan bangsa Kemboja sekaligus menandakan
pertaliannya dengan dataran Yunnan. Teori ini merupakan teori yang popular
yakni diterima umum,contohnya dalam buku Teks Pengajian Malaysia adapun
menyatakan ”nenek moyang” orang melayu itu berasal dari Yunnan
Berdasarkan teori ini.dikatakan orang melayu
datang dari Yunnan ke Kepulauan Melayu menerusi tiga gelombang yang utama,iaitu
orang Negrito,Melayu Proto,dan juga
Melayu Deutro.
Gelombang pertama
dikenali sebagai Melayu-Proto yang berlaku kira-kira 2500 tahun Sebelum Masehi,Kira-kira
dalam tahun 1500 tahun Sebelum Masehi, datang pula gelombang kedua yang
dikenali sebagai Melayu-Deutro.
Mereka mendiami daerah-daerah yang subur di pinggir pantai dan tanah lembah Asia Tenggara. Kehadiran mereka ini menyebabkan orang-orang Melayu-Proto seperti orang-orang Jakun, Mahmeri, Jahut, Temuan, Biduanda dan beberapa kelompok kecil yang lain berpindah ke kawasan pedalaman. Justeru itu, Melayu-Deutro ini merupakan masyarakat Melayu yang ada pada masa kini.
Mereka mendiami daerah-daerah yang subur di pinggir pantai dan tanah lembah Asia Tenggara. Kehadiran mereka ini menyebabkan orang-orang Melayu-Proto seperti orang-orang Jakun, Mahmeri, Jahut, Temuan, Biduanda dan beberapa kelompok kecil yang lain berpindah ke kawasan pedalaman. Justeru itu, Melayu-Deutro ini merupakan masyarakat Melayu yang ada pada masa kini.
i)Orang Negrito
Orang Neggrito merupakan
penduduk paling awal di Kepulauan Melayu,dipercayai berasal daripada golongan
Austronesia di Yunnan dan mereka dikatakan berada di sini sejak 1000 SM
berdasarkan penerokaan arkeologi di Gua Cha, Kelantan.
Daripada orang Negrito telah diperturunkan
orang semang yang mempunyai ciri-ciri fizikal berkulit gelap, berambut
kerinting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh, serta saiz badan
yang pendek, keturunannya orang Asli di semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak
dan Batak di Sumatera.
Menurut pendapat Asmah Haji Omar sebelum perpindahan
penduduk dari Asia berlaku,kepuluan melayu (Nusantara) ini telah ada
penghuninya yang kemudian di namai sebagai penduduk asli, ada ahli sejarah yang
mengatakan bahawa mereka yang tinggal di semenanjung Tanah Melayu ini dikenali
sebagai orang Negrito. Orang Negrito ini diperkirakan telah ada sejak tahun
8000 SM (sebelum masihi ).
Mereka tinggal di dalam gua dan mata pencarian mereka memburu binatang. Alat perburuan mereka diperbuat daripada batu dan zaman ini di sebut sebagai zaman Batu pertengahan. Di kedah sebagai contoh,pada tahun 5000 SM, iaitu pada zaman paleolit dan mesolit, telah didiami oleh orang Austronesia yang menurunkan orang Negerito,Sakai,Semai dan sebagainya.
Mereka tinggal di dalam gua dan mata pencarian mereka memburu binatang. Alat perburuan mereka diperbuat daripada batu dan zaman ini di sebut sebagai zaman Batu pertengahan. Di kedah sebagai contoh,pada tahun 5000 SM, iaitu pada zaman paleolit dan mesolit, telah didiami oleh orang Austronesia yang menurunkan orang Negerito,Sakai,Semai dan sebagainya.
ii)Melayu Proto
Asal yang kedua
ialah Melayu-Proto,Berdasarkan pendapat yang mengatakan bahawa orang melayu ini
berasal dari Asia Tengah, perpindahan tersebut (yang pertama) diperkirakan pada
tahun 2500 SM, mereka ini kemudian dinamai sebagai Melayu-Proto, peradaban
orang melayu-proto ini lebih maju sedikit daripada orang Negrito. Orang
Melayu-proto telah pandai membuat alat bercucuk tanam, membuat barang pecah
belah, dan alat perhiasan kehidupan mereka berpindah randah.
iii) Melayu Deutro
Kumpulan ketiga
dikenali sebagai Melayu Deutro. Perpindahan penduduk yang kedua dari Asia yang
dikatakan dari daerah Yunan diperkirakan berlaku pada tahun 1500 SM. Mereka
dinamai Melayu-Deutro dan telah mempunyai peradaban yang lebih maju daripada
melayu proto. Melayu-Deutro telah mengenalkan kebudayaan logam. Mereka telah
menggunakan alat perburuan dan pertanian daripada besi. Zaman mereka ini
dinamai Zaman Logam, mereka hidup di tepi pantai dan menyebar hampir di seluruh
kepulauan melayu ini.
Keturunannya
orang Melayu di Malaysia dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu
Proto. Bijak dalam bidang astronomi,
pelayaran dan bercucuk tanam. Bilangan
lebih banyak daripada Melayu Proto. Menduduki
kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara. Orang ini, kumpulan pertama dan
kedua, dikenali sebagai Austronesia. Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara
sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.
iv)Teori Nusantara
Teori ini disoking oleh sarjana-sarjana
seperti J.Crawfurd, K.Himly, Sutan
Takdir Alisjahbana dan juga Gorys
Keraf. Teori ini adalah disokong dengan alasan-alasan seperti di bawah:
(i) Bangsa Melayu dan Bangsa Kawa mempunyai tamadun yang tinggi.
Pada abab ke 19,taraf ini hanya dapat dicapai setelah perkembangan budaya yang lama. Pekara ini menunjukan orang Melayu tidak berasal dari mana-mana,tetapi berasal dan berkembang di Nusantara.
(iii) Manusia Kuno Homo Soloinensis dan Homo Wajakensis
terdapat di pulau jawa. Penemuan manusia kuno ini di pulau jawa menunjukkan adanya kemungkinan orang melayu itu keturunan daripada manusia kuno tersebut
yakni berasal daripada jawa dan mewujudkan tamadun bersendirian .
(iv) Bahasa di Nusantara (Bahasa Austrinesia )
mempunyai perbezaan yang ketara dengan bahasa di Asia Tengah (Bahasa
Indo-Eropah)
KESENIAN
Seni Dan Tamadun Melayu
Konsep seni boleh difahamkan
dengan meneliti beberapa penegasan mengenainya, antaranya, bahawa seni itu
merupakan buatan manusia yang dihasilkan dari fitrah akal, budi dan perasaan.
Seni itu merupakan kegiatan manusia yang mempunyai waktu senggang dan hasil
seni itu menimbulkan perasaan menyenangkan penciptanya dan penatapnya. Seni itu
mengekspresikan alam sekitar dan budaya manusianya sebagai pencetus atau
pendorong penciptaannya. Justeru seni itu merupakan kegiatan bangsa yang maju
iaitu menunjukkan wujudnya tamadun atau peradaban.
Definasi Seni
Menurut ahli
falsafah Yunani misalnya Aristotle menyatakan bahawa seni sebagai peniruan
bentuk alam di mana penciptanya turut menyertakan ideanya dalam peniruan
tentang alam itu. Everyman Encyclope
mentakrifkan seni sebagai sesuatu yang dilakukan orang yang bukan merupakan
keperluan asas melainkan dilakukan kerana kemewahan, kenikmatan atau dorongan
kerohanian. Herbert Read pula
mengaitkan keindahan kepada kesatuan hubungan bentuk-bentuk, sebagai hasil
ekspresi yang mengutamakan dua proses aktiviti iaitu proses fizikal dan proses
psikologikal. Monroe Breadsky
menghubungkan seni dan keindahan kepada suatu benda yang memiliki kesan yang
menyenangkan.
Rumusannya, seni ialah buatan
manusia yang berkemampuan untuk menimbulkan kesan atau efek psikologis ke atas
manusia lain yang melihat dan menikmatinya. Efek psikologis yang dimaksudkan
mencakupi segala tanggapan melalui pengamatan, pengenalan dan imaginasi yang
rasional atau emosional.
Seni Dan Kehidupan
Dalam konteks penghasilan
seni dengan ketamadunan, daya usaha seseorang seniman Islam diberi erti pula
melalui hubungannya dengan alam sekitar dan nilai agamanya. Tukang dan seniman
Melayu turut menyalurkan kreativiti seni dengan matlamat "demi
Tuhan", seperti usaha menyalin semula Al-Quran dengan bertulis tangan,
menggubah lagu untuk nyanyian puji-pujian terhadap Allah s.w.t. dan Nabi,
seperti lagu nasyid. Daya inspirasi dan usaha mereka juga didorong oleh
kepuasan dimana hasil itu sebagai ekspresi rohani jiwa Islam, umpamanya dalam
penghasilan seni ukir, apabila ayat-ayat Al-Quran diukir pada kayu bagi
menghasilkan seni kaligrafi, dipahat atas batu, dan diukir atas dinding-dinding
rumah.
Menjelang kurun ke-13,14 dan
15, dunia Melayu (Alam Melayu) telah mempunyai beberapa buah kesultanan Melayu
Islam iaitu di Pulau Sumatera, selatan Thailand dan Semenanjung Tanah Melayu,
Borneo, Pulau Jawa, Sulawesi dan Kepulauan Maluku, dan Kepulauan Filipina.
Kerajaan-kerajaan ini telah menaungi pelbagai kegiatan keseniaan seperti
kegiatan hasil seni rupa dalam bentuk kaligrafi, lukisan, ukiran, anyaman,
tenunan, dan seni persembahan antaranya dalam bentuk pengucapan, muzik, tarian,
bercerita dan seni lakon. Istana raja-raja Melayu Islam sebagai pusat
kebudayaan telah berperanan menjadi penaung kepada kegiatan seni sebagai salah
satu ciri dalam tamadun Melayu.
Menjelang kurun ke-15, dunia
Melayu sudah menjadi laluan utama budaya dan perdagangan dari luar sama ada
dari negara-negara di bahagian dunia timur atau barat. Ini kerana dunia Melayu
dari segi geografi, berkedudukan strategik terletak di pertengahan jalan laut
(Jalan Sutera Maritime antara kedua kawasan utama ini. Perdagangan merupakan
faktor yang turut membawa pengaruh dalam pembentukan seni budaya Melayu.
Umpamanya dari negara China dibawa masuk kain dan benang sutera, dari India
kain dan benang kapas, serta pewarna, dari Eropah kertas dan dakwat, dan dari
Timur Tengah kain bertekat dan bertenun benang emas. Barang dagangan tersebut
membuka peluang baru dalam berkarya dengan daya kreativiti manusia
Melayu.
Dari hubungan ini terhasil
bentuk-bentuk seni tekstil seperti kain songket, kain sutera, kain limar, kain
batik, walaupun terdapat juga hasil kain yang memang asali tempatan antaranya
kain pua dan kain tenun. Melalui hubungan ini juga terhasil bentuk-bentuk seni
khat yang diupayakan sebagai kerajinan tangan hingga menghasilkan manuskrip dan
kitab bertulis tangan. Seni tekat, ikat dan ceiup warna (tie and dye), dan seni
anyaman bakul, tikar, kelarai juga sebagai hasil kraf Melayu.
Alam semulajadi ialah sumber
utama kreativiti seni orang Melayu. Oleh itu peniruan alam mencakupi unsurflora
dun fauna. Kreasi yang berpolakan flora dan fauna dihias pula dengan motif dari
sumber yang sama. Contoh motif dan pola flora seperti pola bunga tabur yang
terisi dalam pilihan motif bunga-bunga kecil seperti bunga cempaka, lawang,
cengkeh, ketumbit. Ada juga bentuk pola bunga-bunga renik yang disusun dalam
pola rangkaian empat persegi atau berantai. Terdapat juga motif dan pola dari
daun dan pohon, umpamanya pola batang atau dahan yang menjalar, dengan pengisian
motif seperti daun dan bunga kangkong, daun dan buah peria dan sulur
keladi.
Pola dan motif fauna, iaitu haiwan darat dan
laut, juga digemari sebagai pola dan motif penghias bahan ukiran kayu, terutama
pada bahagian tinggi seperti pada bumbung rumah, pada kenderaan seperti perahu
dan pada perabot rumah. Contoh pilihan fauna sebagai penghias dalam bentuk pola
dan motif dalam seni hias Melayu pada rumah dan peralatan rumah ialah binatang
darat, seperti cicak, burung, serangga; dan dari binatang laut, seperti kuda
laut, ikan, yang semuanya dibentuk secara tiruan yang berusaha mematuhi bentuk
asalnya atau diabstrakkan dengan hanya mengambil bentuk kasarnya.
Terdapat juga peniruan dari
alam semula jadi seperti langit, awan, bulan, bintang, bukit dan seumpamanya
yang kemudian direka cipta dalam bentuk motif dan pola geometri seperti yang
terdapat pada hasil seni bina Melayu iaitu jenis pagar, tangga, tiang, dinding
dan atap yang berunsurkan tebukan dan ukiran kaligrafi, awan berarak, bulan dan
bintang, bulan sabit, yang dipolakan dalam bentuk susunan dan gandingan. Antara
bentuk pola yang popular ialah pola bentuk potong wajik, silang beratur dan
seumpamanya. Kuih-muih Melayu juga dihias pemotongan atau pembentukannya dengan
cara dipotong bentuk -wajik, empat segi, tiga segi, dibentuk bulat, bujur dan
seumpamanya supaya nampak seni.
Ciri-Ciri Hasil Seni Melayu
Sesuatu hasil seni bahkan
mampu menampilkan kemahiran, kegemaran, dan kemajuan kreasi dan pengkaryanya
melalui proses dan hasil seni itu, terutama jika hasil itu menjadi keperluan
yang disenangi dan berguna. Sesuatu hasil seni itu mampu menyatakan 'alamnya',
baik alam luaran (rupa) dan alam dalaman (jiwa). Umpamanya, kerajinan tangan
orang Melayu telah menghasilkan seni tampak yang khusus. Sebagai contoh, kendi,
tempayan, dan labu adalah nama- nama untuk bekas pengisi air yang meniru bentuk
buah-buahan dan sayuran tempatan. Contoh lain umpamanya dalam pembentukan rupa
senjata yang juga merujuk kepada fauna atau bahagian-bahagiannya yang kelihatan
pada hulu atau mata peralatan senjata tradisional seperti pisau (lawi ayam)
keris, lembing, parang dan meriam.
Seni
bina Melayu dalam menghasilkan bangunan bukan sahaja menjadi tempat pelindungan
bagi orang Melayu tetapi menampilkan wajahnya yang sesuai dengan fungsinya.
Umpamanya masjid yang terisi dengan mimbar, telaga atau pancur air untuk tempat
berwuduk dan bumbung yang khusus bentuknya memberikannya ciri seni bina masjid.
Istana golongan raja-raja perlu pula diseri dengan balairong penghadapan,
tempat persemayaman diraja, balai istiadat dan
seumpamanya.
Batu nisan di perkuburan turut diolah dengan atur letak
dan nukilan yang mencerminkan rupa dan jiwa manusia Melayu.
Seni persembahan orang Melayu
menampilkan kelembutan dan kesopanan wanita Melayu, dan sebaliknya ketampanan
dan ketangkasan lelaki Melayu. Gubahan gerak dan bentuk tari Melayu seperti
tari menghadap rebab, tari makyong, tari gamelan, tarian inai, tarian inang dan
tarian lilin menampilkan kelembutan dan kesopanan. Sementara itu tarian dabus,
silat, kuda kepang, barongan dan zapin umpamanya mengutamakan ketangkasan dan
kelincahan pada geraknya. Alat muzik yang merupakan seni persembahan muzik
untuk mengiringi seni nyanyi,. Rebab
gendang dan gong, kompang, serunai dan sending adalah bentuk-bentuk alat muzik
orang Melayu yang ada kelainannya jika dibandingkan dengan alat- alat muzik
dari jenis yang sama dari budaya lain, biarpun masing-masing menggunakan
prinsip bunyi yang sama, iaitu sama ada dengan penggunaan tali, tiupan, atau
pukulan.
Seni tekstil dan busana Melayu turut menjadi suatu keunikan yang
tersendiri dalam penampilan rupanya. Sebagai contoh, seni tekstil kerajinan
tenun orang Melayu melahirkan bentuk-bentuk antaranya seperti kain pua, kain
sampin, kain selendang, dan kain limar. Daripada keperluan berbusana terhasil
pula kerajinan tangan untuk alat hiasan berbusana, seperti butang baju, pending
dan tali pinggang, dokoh untuk penutup dan penghias dada, pemelih, bunga malai,
tiara, mahkota untuk hiasan di kepala bagi wanita, dan tanjak, songkok,
terendak, ikat, setangan dan seumpamanya untuk lelaki. Terdapat juga
wangi-wangian seperti bunga rampai. Pakaian alas kaki pula seperti capal,
selipar, kasut, terompah dan seumpamanya.
Seni
dalam tamadun Melayu Islam mempamerkan kerajinan, kreativiti dan pemikiran
orang Melayu dengan menentukan pengisian hasil seni itu sama ada untuk kegunaan
harian, untuk upacara dan adat istiadat, atau untuk hiasan dan warisan.
BUDAYA DALAM
ORGANISASI MASYARAKAT MELAYU
Budaya merujuk
kepada falsafah yang berkaitan dengan perilaku, tindakan dan pembawaan yang
secocok dengan adat resam dan kebiasaan manusia. Ia juga berkait rapat dengan
aspek-aspek norma dari moral tertentu yang disepakati dan diterima bersama oleh
sesuatu masyarakat. Dengan itu budaya boleh dikaitkan dengan ciri-ciri sifat,
sikap dan kebiasaan individu, masyarakat atau bangsa. Dan budaya inilah yang
menentukan kedudukan mereka sama ada berjaya, cemerlang, gagal atau mundur.
Salah satu
daripada elemen budaya ialah kerjasama dan permuafakatan. Semangat kekitaan da
rasa kekitaan dan rasa setiakawan ialah antara aspek yang sangat rapat dengan
cara hidup masyarakat dan budaya orang timur. Dalam konteks masyarakat Melayu
misalnya, secara tradisinya sememangnya kuat berpegang kepada amalan gotong
royong, tolong-menolong, berkerjasama dan bermuafakat dalam menyempurnakan
keperluan hidup. Misalnya mereka bekerjasama untuk membina rumah, membersihkan
perkuburan, melangsungkan kenduri-kendara, menyempurnakan jenazah dan
sebagainya. Menerusi hubungan baik dan harmoni, permuafakatan mudah diperolehi
untuk melaksanakan amalan kebajikan dan mencegah kebatilan. Oleh itu sentimen
kepunyaan, obligasi sosial dan kesetiaan komuniti adalah amalan yang menjadi
darah daging masyarakat Melayu tradisi.
Hari ini, dampak
modenisasi dan globalisasi telah menjalar ke serata pelusuk desa sehingga
menjejaskan amalan dan budaya masyarakat tani. Oleh itu nilai-nilai kolektiviti
dan pemuafakatan semakin luntur digantikan dengan budaya material dan
konsumerisme. Meskipun demikian, kajian-kajian kemasyarakatan yamg dilakukan
mendapati bahawa masyarakat Melayu sama ada di desa mahupun di Bandar, tidak
mudah untuk meninggalkan sepenuhnya amalan tradisi seperti kerjasama dan tolong-menolong
dalam kehidupan seharian.Perbincangan Labov Bailey, Wolfran, Cedergren
dan Sankoffs, merupakan antara beberapa sarjana bahasa yang mengkaji perkaitan
antara masyarakat dan bahasa. Minat mereka ialah untuk mendapatkan makumat
tentang masyarakat dengan mengkaji bahasa masyarakat tersebut. Mereka
menggunakan pendekatan sosiologi dan statistik. Di dalam masyarakat Melayu
wujud pepatah seperti 'bahasa menunjukkan bangsa'.
Ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu dapat memaparkan maklumat jati diri mengenai bahasa Melayu. Sebagai contoh bahasa istana memberi sedikit gambaran tentang bahasa sapaan di istana. Kata-kata seperti "Ampun Tuanku", "patik", Junjung Kasih" dan sebgainya, digunakan pada zaman dahulu sehingga sekarang. Ini menunjukkan bahawa bahasa ini kekal dan digunakan di dalam upacara adat istiadat istana. Bahasa halus (eufimia) yang digunakan ini memaparkan kesopanan, kesantunan dean ketertiban jati diri bangsa Melayu terutama dalam di dalam upacara yang peuh dengan adat dan istiadat itu. Bahasa sapaan yang betul, tepat dan bersesuaian digunakan pada ketua negeri, orang besar-besar, pemimpin-pemimpin negeri dan orang kenamaan negara menunjukkan ketertiban susunan protokol jati diri masyarakat Melayu sejak zaman dahulu sehingga sekarang
Ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu dapat memaparkan maklumat jati diri mengenai bahasa Melayu. Sebagai contoh bahasa istana memberi sedikit gambaran tentang bahasa sapaan di istana. Kata-kata seperti "Ampun Tuanku", "patik", Junjung Kasih" dan sebgainya, digunakan pada zaman dahulu sehingga sekarang. Ini menunjukkan bahawa bahasa ini kekal dan digunakan di dalam upacara adat istiadat istana. Bahasa halus (eufimia) yang digunakan ini memaparkan kesopanan, kesantunan dean ketertiban jati diri bangsa Melayu terutama dalam di dalam upacara yang peuh dengan adat dan istiadat itu. Bahasa sapaan yang betul, tepat dan bersesuaian digunakan pada ketua negeri, orang besar-besar, pemimpin-pemimpin negeri dan orang kenamaan negara menunjukkan ketertiban susunan protokol jati diri masyarakat Melayu sejak zaman dahulu sehingga sekarang
KEMUNCULAN
PUSAT-PUSAT TAMADUN MELAYU PADA ZAMAN ISLAM
Dalam konteks kemasukan atau kedatangan agama Islam
ke rantau ini, terdapat tiga teori mengenainya yang telah dikemukakan oleh
beberapa orang sarjana. Teori-teori ini menunjukkan perbezaan pendapat mengenai
tarikh dan punca kedatangannya, dan juga kawasan manakah yang menerima agama
Islam. Teori pertama menyatakan bahawa Islam dibawa terus dari Semenanjung
Tanah Arab pada kurun ke-7. Teori ini dikemukakan oleh John Crawford dan juga
oleh Niemann dan de Hollander yang seterusnya mendapat sokongan "Seminar
Masuknya Islam ke Indonesia" dan juga Prof. S. M. Naquib al-Attas.
Pendapat ini berdasarkan antaranya, kegiatan hubungan perdagangan orang Arab
dengan Alam Melayu sejak zaman sebelum munculnya Islam di Semenanjung Tanah
Arab.
Ini diperkukuh dengan laporan yang menyatakan hakikat bahawa telah terdapat beberapa buah perkampungan atau koloni orang Islam berketurunan Arab di kawasan pantai timur dan barat Sumatera seperti tercatat dalam dokumen kerajaan China. Selain itu, S. M. Naquib al-Attas menegaskan hakikat bahawa kandungan persuratan Melayu Islam dengan konsep dan istilah dan sistem tulisan Jawi yang digunakan menunjukkan sumber Arab atau Timur Tengah sebagai puncanya.
Ini diperkukuh dengan laporan yang menyatakan hakikat bahawa telah terdapat beberapa buah perkampungan atau koloni orang Islam berketurunan Arab di kawasan pantai timur dan barat Sumatera seperti tercatat dalam dokumen kerajaan China. Selain itu, S. M. Naquib al-Attas menegaskan hakikat bahawa kandungan persuratan Melayu Islam dengan konsep dan istilah dan sistem tulisan Jawi yang digunakan menunjukkan sumber Arab atau Timur Tengah sebagai puncanya.
Teori kedua menyatakan Islam dibawa daripada China
melalui Canton dan Hainan pada kurun ke-9. Teori ini dipelopori oleh seorang
penults Sepanyol, Emanuel Godinho de Eredia. Antara bukti dan hujah rasional
yang dikemukakan ialah penemuan batu bersurat di Campa bertarikh 1039, di
Brunei bertarikh 1048, di Laren,Jawa bertarikh 1082, dan batu bersurat di
Terengganu bertarikh 1303. Kesemua bukti sejarah ini mencatatkan adanya
masyarakat Islam dan menunjukkan arah kedatangan Islam ke rantau ini melalui
negara China. Ini diperkukuhkan dengan hujah bahawa wujudnya hubungan
perdagangan di antara Tanah Arab dengan negara China yang membawa kepada
kemasukan agama Islam ke negeri China. Daripada negeri China, Islam telah
dibawa ke Alam Melayu.
Teori ketiga punca kedatangan Islam adalah daripada
India melalui Gujerat. Teori ini telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda
Pijnappel yang diperkukuh oleh Snouck Hurgronje dan J. P. Moquette. Teori ini
didasarkan pada bukti bahawa wujudnya persamaan batu nisan yang ditemui di
Pasai iaitu batu nisan Sultan Malik al-Saleh bertarikh tahun 1297 dan batu
nisan Maulana Malik Ibrahim di GrisekJawa dengan yang di Gujerat India namun
ini ditentang hebat oleh G. E. Marrison. Pendapat ini diperkukuh dengan
wujudnya hubungan perdagangan di antara India dengan rantau ini sejak zaman
pra-Islam lagi. Apabila agama Islam bertapak kukuh di India, pedagang-pedagang
India yang telah memeluk agama Islam, datang berdagang ke Asia Tenggara dengan
membawa Islam bersama-sama mereka dan menyebarkannya. Secara umumnya,
ketiga-tiga teori ini telah membuktikan secara mutlak bahawa agama Islam telah
dibawa masuk ke rantau Asia Tenggara dan ini telah membuahkan interaksi antara
tamadun.
Siapakah yang memainkan peranan dan,
bagaimanakah agama Islam dapat tersebar di Alam Melayu?
Peranan
menyebarkan agama Islam telah dijalankan oleh beberapa golongan, iaitu para
pedagang yang juga pendakwah (ada yang berkahwin dengan wanita tempatan dan
melahirkan zuriat penyebar Islam seterusnya). Juga golongan bangsawan tempatan
yang terawal memeluk agama Islam, menyebarkannya kepada rakyat/pengikutnya.
Para mubaligh, pendakwah, ulama dan ahli sufi juga berperanan menyebarkan Islam
secara hikmah dengan akhlak yang mulia, rasional dan bijaksana.
Melalui penyebaran ini, maka muncullah kerajaan-kerajaan Melayu Islam seperti Perlak-Samudera-Pasai (840) dan kemudiannya kerajaan Islam Aceh (1507), Minangkabau (1500) di Sumatera, Kesultanan Melayu Melaka (1400-1511), Kerajaan Johor-Riau-Lingga (1673), Patani di Selatan Thailand (1500); Brunei (1480), Sambas (1580); Demak (1450), Bantan (1572), Sunda Kelapa (1527) dan Mataram (1586) di Pulau Jawa, Makassar (1600), Ternate (1490), Sulu (1450) dan Magindanao (1490) di Indoesia timur. Manakala di Tanah Besar Asia Tenggara, muncul Campa di Indo-China.
Kemunculan kerajaan-kerajaan Melayu Islam ini menunjukkan juga peranan yang dimainkan oleh raja dan golongan pemerintah melalui istana dengan memberikan naungan kepada Islam. Kerajaan-kerajaan Melayu Islam ini memainkan peranan penting sebagai pusat penyebaran dan penegakan tamadun Melayu di Alam Melayu.
Melalui penyebaran ini, maka muncullah kerajaan-kerajaan Melayu Islam seperti Perlak-Samudera-Pasai (840) dan kemudiannya kerajaan Islam Aceh (1507), Minangkabau (1500) di Sumatera, Kesultanan Melayu Melaka (1400-1511), Kerajaan Johor-Riau-Lingga (1673), Patani di Selatan Thailand (1500); Brunei (1480), Sambas (1580); Demak (1450), Bantan (1572), Sunda Kelapa (1527) dan Mataram (1586) di Pulau Jawa, Makassar (1600), Ternate (1490), Sulu (1450) dan Magindanao (1490) di Indoesia timur. Manakala di Tanah Besar Asia Tenggara, muncul Campa di Indo-China.
Kemunculan kerajaan-kerajaan Melayu Islam ini menunjukkan juga peranan yang dimainkan oleh raja dan golongan pemerintah melalui istana dengan memberikan naungan kepada Islam. Kerajaan-kerajaan Melayu Islam ini memainkan peranan penting sebagai pusat penyebaran dan penegakan tamadun Melayu di Alam Melayu.
Mengenai agama Islam itu sendiri, terdapat beberapa
ciri istimewa yang menyebabkan ia dapat diterima dengan meluas oleh masyarakat
Melayu di Alam Melayu. Ciri-ciri istimewa ini antaranya agama Islam merupakan
agama yang mudah difahami, yang menekankan kesamarataan antara lapisan
masyarakat, bersifat rasional dan logikal, yang mengutamakan akhlak dan
kehalusan budi bahasa yang dianggap serasi dengan budaya orang Melayu.
Seperti yang dinyatakan, kerajaan Perlak dan
Samudera-Pasai merupakan pusat tamadun Melayu Islam terawal. Perlak merupakan
kerajaan Melayu Islam pertama yang ditubuhkan pada tahun 840 dengan raja
pertamanya, Sultan Syed Maulana Abdul Aziz Syah. Samudera-Pasai pula telah
muncul sekitar tahun 1042 sehingga tahun 1450 dengan raja pertamanya, Meurah
Giri yang menggunakan gelaran Maharaja Mahmud Syah. Pada zaman pemerintahan
Sultan al-Mukammil seorang ulama bernama Abdullah Ariff telah sampai dengan
membawa kitab BahrLahut (Lautan Ketuhanan) yang membicarakan ilmu tasawuf.
Raja Pasai bernama Meurah Silau telah diislamkan dan diberi nama Sultan Malik al-Saleh oleh Syeikh Ismail, seorang utusan dari Sharif Makkah. Di Sumatera Utara ini kemudiannya muncul kerajaan Islam Aceh. Aceh berkembang selepas kejatuhan Melaka dan mengambil alih peranan penting sebagai pusat penyebaran dan kegiatan agama Islam terutama di kawasan barat Alam Melayu sekitar kurun ke-17.
Antara raja Aceh yang penting dan terkenal ialah Sultan Allaudin Ri'ayat Shah (1588-1604), Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1606- 1636), Sultan Iskandar Thani (1636-1641). Aceh seterusnya dikuasai oleh raja- raja perempuan apabila Sultanah Safiatuddin (1641-1675) ditabalkan sebagai pemerintah Aceh. Peranan Aceh sebagai pusat penyebaran dan kegiatan agama Islam telah menyebabkan ianya digelar Serambi Makkah, selain peranannya sebagai pusat perdagangan dan kuasa politik orang Melayu Islam.
Raja Pasai bernama Meurah Silau telah diislamkan dan diberi nama Sultan Malik al-Saleh oleh Syeikh Ismail, seorang utusan dari Sharif Makkah. Di Sumatera Utara ini kemudiannya muncul kerajaan Islam Aceh. Aceh berkembang selepas kejatuhan Melaka dan mengambil alih peranan penting sebagai pusat penyebaran dan kegiatan agama Islam terutama di kawasan barat Alam Melayu sekitar kurun ke-17.
Antara raja Aceh yang penting dan terkenal ialah Sultan Allaudin Ri'ayat Shah (1588-1604), Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1606- 1636), Sultan Iskandar Thani (1636-1641). Aceh seterusnya dikuasai oleh raja- raja perempuan apabila Sultanah Safiatuddin (1641-1675) ditabalkan sebagai pemerintah Aceh. Peranan Aceh sebagai pusat penyebaran dan kegiatan agama Islam telah menyebabkan ianya digelar Serambi Makkah, selain peranannya sebagai pusat perdagangan dan kuasa politik orang Melayu Islam.
Di Semenanjung Tanah Melayu, Melaka muncul sebagai
sebuah pusat tamadun Melayu Islam yang menguasai persisiran Selat Melaka
sekitar kurun ke-15 dan awal kurun ke-16. Melaka telah dibuka sekitar tahun
1400 oleh Parameswara, seorang keturunan Raja Srivijaya yang telah berundur
dari Palembang apabila ianya diserang oleh kerajaan Jawa. Mula-mula baginda ke
Temasik kemudian membuka Melaka yang seterusnya menerima Islam di tangan
Makhdum Syed Abdul Aziz, seorang mubaligh dari Makkah sekitar 1414. Melaka
mencapai zaman kegemilangannya pada pertengahan kurun ke-15; menjadi pelabuhan
perdagangan berbentuk entrepot antara dunia timur dan barat yang sibuk; juga
sebagai pusat penyebaran dan pengajaran agama Islam; dan melalui dasar peluasan
kuasa (imperialisme) telah berjaya menguasai wilayah-wilayah di pesisiran
Semenanjung dan juga bahagian timur Sumatera di persisiran Selat Melaka
sehinggalah kejatuhan ibu kotanya di tangan kuasa Portugis pada tahun 1511.
Di Pulau Borneo, muncul sebuah pusat tamadun Melayu
Islam terulung iaitu Kesultanan Melayu Brunei sebagaimana kemunculan kerajaan
Islam Aceh dan Kerajaan Johor-Riau-Lingga. Brunei dikatakan menerima Islam
apabila rajanya bernama Awang Alak Betatar memeluk Islam dengan menggunakan
gelaran Sultan Muhammad (1363-1402, setengah pengkaji mengatakan pada 1480)
Namun penemuan batu nisan bertarikh tahun 1048, menunjukkan wujudnya penempatan
orang Islam lebih awal lagi di kawasan ini. Sebagaimana Aceh yang mengambil
alih peranan Melaka, Brunei juga menjadi lebih teguh dan berkembang menjelang
kurun ke-16 terutama selepas kejatuhan Melaka. Ini didorong oleh tindakan
pedagang-pedagang dan penyebar (mubaligh) agama Islam yang telah mencari
pelabuhan alternatif selain Melaka yang terletak di bawah penguasaan kuasa
Portugis yang beragama Kristian. Kekuasaan dan pengaruh Brunei telah berkembang
sampai ke Kepulauan Filipina (Sulu, Luzon, Mindanao) sehinggalah
wilayah-wilayah ini jatuh ke tangan kuasa Sepanyol, dan di bahagian utara Pulau
Borneo pula iaitu pantai barat Sabah dan Sarawak dikuasai oleh pihak Inggeris.
Berdasarkan kemunculan dan peranan
kerajaan-kerajaan Melayu Islam atau pusat-pusat tamadun Melayu Islam itu,
ternyata kejatuhan Melaka telah mendorong kemunculan puat-pusat itu secara
bertaburan hampir di setiap pelosok kawasan di rantau ini. Pusat-pusat tamadun
Melayu Islam ini mengambil alih peranan Melaka, walaupun kemunculannya tidak
dapat menyaingi Melaka kecuali kerajaan Islam Aceh
Kesan-Kesan
Kedatangan Islam Ke Alam Melayu
Kedatangan dan penerimaan agama Islam telah
membuahkan beberapa ciri utama dalam tamadun Melayu sebagai kesan atau natijah
terpentingnya. Mengenai sistem politik dan pentadbiran, sistem pemerintahan
empayar Uthmaniyah telah diperkenalkan dengan meletakkan 'sultan' sebagai ketua
negara dan ketua agama Islam. Di dalam pelaksanaan pentadbiran, sultan
dijadikan 'Khalifah Allah di bumi' dibantu oleh golongan penasihat yang terdiri
daripada alim ulama dan mufti. Undang-undang yang berdasarkan hukum syariah
telah diperkenalkan walaupun ia tidak secara menyeluruh, sebagaimana yang
ditunjukkan di dalam Hukum Kanun Melaka di zaman Melaka dan Batu Bersurat
Terengganu 1303. Kedatangan kuasa-kuasa Eropah iaitu kuasa Portugis, Sepanyol,
Belanda, dan kemudiannya Inggeris untuk menakluki dan mendominasi pusat-pusat
tamadun Melayu telah memunculkan dan meningkatkan semangat jihad di kalangan
masyarakat Islam untuk menentang kuasa-kuasa Eropah yang beragama Kristian ini.
Persaingan dan pertembungan antara pusat tamadun Melayu Islam dengan kuasa
Eropah Kristian menggambarkan penerusan siri Perang Salib tetapi berlangsung di
kawasan dunia timur.
Mengenai sistem pendidikan, perkembangan ilmu
pengetahuan, dan pandangan semesta ternyata agama Islam telah membawa beberapa
perubahan dan pembaharuan kepada peradaban Melayu. Oleh sebab agama Islam
menerima naungan daripada istana raja-raja Melayu, maka istana telah dijadikan
pusat kegiatan dan penyebaran ilmu pengetahuan. Institusi-institusi pendidikan
sama ada secara rasmi atau tidak rasmi antaranya ialah pendidikan di peringkat
madrasah, pondok atau pesantren atau di masjid-masjid dan surau-surau telah
wujud. Ini menunjukkan semua golongan tanpa mengira kedudukan sosial berpeluang
untuk mendapat dan mempelajari ilmu pengetahuan terutama ajaran Islam.
Kesannya, muncullah golongan intelektual terutama alim ulama di beberapa pusat
tamadun Melayu Islam dengan karya-karya utama mereka terutama karya-karya
berbentuk keagamaan yang disampaikan dalam bentuk persuratan yang dinamakan
sastera kitab.
Mengenai kehidupan masyarakat Melayu di pusat-pusat
tamadun Melayu Islam ini, mereka juga menerima kesan daripada pancaran tamadun
Islam ini. Antaranya institusi kesultanan dan sultan sebagai 'Khailfah Allah di
bumi' atau Khalifatullahfi l-Ardhi bagi menggantikan sistem beraja berteraskan
pengaruh kosmologi Hindu-Buddha. Sultan menerima nasihat dan panduan daripada
golongan alim ulama dan mufti termasuk dalam melaksanakan undang-undang syariah
terhadap masyarakat tersebut.
Secara umumnya, pusat-pusat tamadun Melayu Islam
ini menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi dan ini secara langsung
meletakkan tamadun Melayu di dalam jaringan tamadun Islam global yang
berhubungan dengan kerajaan Uthmaniah Turki, Safawiyah Parsi, Mughal India dan
kerajaan-kerajaan Islam di Timur Tengah dan Afrika. Walaupun terletak di dalam
lingkungan jaringan tamadun Islam global, tamadun Melayu dari sudut kebudayaan
temyata terus berkembang subur dan bersifat dinamik dengan menyerap unsur-unsur
tempatan selagi ia tidak bercanggah dengan akidah dan syariah Islam yang
berteraskan konsep Tauhid atau 'mengesakan Allah s.w.t.'
DASAR PECAH DAN PERINTAH
Pendahuluan
Sejak awal
lagi, adalah menjadi dasar Inggeris yang tersirat bahawa mereka perlu
mengekalkan hubungan baik dengan golongan istana dan aristokrat Melayu dengan
cara mengekalkan institusi tradisional dan seboleh-bolehnya menggelakkan
gangguan ke atas fungsi, struktur sosial dan cara hidup Bumiputera. Oleh itu
penduduk Bumiputera tidak diberi peluang dalam perkembangan ekonomi eksport,
sebaliknya keutamaan diberikan kepada golongan imigran. Ini dibuktikan daripada
pengimportan buruh asing untuk mengisi keperluan tenaga buruh.Kerajaan kolonial
Inggeris telah mentadbir penduduk Bumiputera dan imigran secara berasingan.
Dasar ini dikenali sebagai sistem `Pecah dan Perintah’(Divide and Rule) satu kaedah imperialisme penjajah Eropah yang digunakan di tanah jajahan untuk `melemahkan’ Bumiputera dan pada masa yang sama memberikankeutamaan kepada kaum imigran dan sekaligus memisahkan mereka daripada penduduk Bumiputera. Golongan imigran dibiarkan mengekalkan identiti dan budaya masing – masing dan tidak digalakkan berhubung secara langsung dengan kaum Bumiputera.Mereka diberi kesempatan dan kemudahan untuk terlibat dalam perkembangan perusahaan bijih, getah dan aktiviti perniagaan.
Penduduk Bumiputera sebaliknya disisihdari corak kegiatan ekonomi komersial yang diwujudkan. Kaum bumiputera, walaupun tidak ditindas secara kekerasan seperti yang dilakukan oleh penjajah Belanda di Indonesia ataupun penjajah Sepanyol di Filipina, mereka tetap mahu dikekalkan dengan cara hidup tradisi mereka-menjadi petani sara-diri atau nelayan miskin. Dengan cara ini pihak Inggeris berharap dapat membentuk keadaan yang stabil dan terus menjajah Negara ini.
Dasar ini dikenali sebagai sistem `Pecah dan Perintah’(Divide and Rule) satu kaedah imperialisme penjajah Eropah yang digunakan di tanah jajahan untuk `melemahkan’ Bumiputera dan pada masa yang sama memberikankeutamaan kepada kaum imigran dan sekaligus memisahkan mereka daripada penduduk Bumiputera. Golongan imigran dibiarkan mengekalkan identiti dan budaya masing – masing dan tidak digalakkan berhubung secara langsung dengan kaum Bumiputera.Mereka diberi kesempatan dan kemudahan untuk terlibat dalam perkembangan perusahaan bijih, getah dan aktiviti perniagaan.
Penduduk Bumiputera sebaliknya disisihdari corak kegiatan ekonomi komersial yang diwujudkan. Kaum bumiputera, walaupun tidak ditindas secara kekerasan seperti yang dilakukan oleh penjajah Belanda di Indonesia ataupun penjajah Sepanyol di Filipina, mereka tetap mahu dikekalkan dengan cara hidup tradisi mereka-menjadi petani sara-diri atau nelayan miskin. Dengan cara ini pihak Inggeris berharap dapat membentuk keadaan yang stabil dan terus menjajah Negara ini.
Kesan pengamalan dasar `Pecah dan Perintah’
Inggeris pada zaman sebelum merdeka.
a) Terlepasnya penguasaan para
pembesar Melayu terhadap perusahaan melombong bijih
b) Pengabaian bidang pertanian
kecil-kecilan seperti tanaman padi yang melibatkan penduduk Bumiputera.
c) Proses pembandaran terjadi di
pusat-pusat tumpuan aktiviti ekonomi eksport.
d) Di pusat aktiviti ekonomi eksport
seperti lombong bijih dan ladang getah telahwujud kelas buruh dan pekerja yang
kebanyakkanya orang Cina dan India.
e) Dari segi sosial, kedatangan
imigran Cina dan India yang melimpah-limpahmenjelang awal abad ke-20, telah
menimbulkan fenomena asing dalammasyarakat tempatan. Masalah sosial seperti
aktiviti kongsi gelap, pelacuran dan penagihan candu banyak berlaku.
f) Orang Melayu kehilangan tanah
akibat tarikan terhadap tanaman getah, yangmenyebabkan penjualan dan
pindahmilik tanah berleluasa kepada pengusahaladang asing.
g) Bumiputera kekal sebagai petani
dan nelayan akibat dasar Inggeris dalam bidang pelajaran.
Telah wujudkan masalah perpaduan di antara kaum
melalui :
a. Pengasingan
penempatan
b. Pengasingan
agama
c. Pengasingan
sistem pendidikan
d. Kewujudan
akhbar perlbagai bahasa
e. Kewujudan
Persatuan
f. pelbagai kaum
g. Pengasingan
penempatan
Penjajahan British di Tanah Melayu pada abad ke-19
telah membawa masuk secara beramai-ramai tenaga kerja dari China dan India.
Salah satu faktor yang mendorong orang Cina dan India datang ke Malaya pada
masa itu ialah faktor ekonomi. Faktor ini jugalah yang telah mendorong sesuatu
golongan etnik menetap di sesuatu kawasan danfakta ini juga berkait rapat
dengan pekerjaan tertentu sesuatu kaum.Dalam tahun-tahun 1920-an, corak pendudukan
rakyat di negara ini telah jelas terbentuk.
Terdapat perkampungan Melayu, pekan dan bandar dengan kedai–kedai Cina, buruh-buruh India di ladang getah, rumah panjang kaum Iban dan kampung kaum kadazan. Hal ini merupakan satu senario biasa yang boleh dilihat dalam masyarakat Malaysia. Corak pemisahan ini melahirkan asas-asas dalam masalah perpaduandan integrasi kaum. Pengasingan daripada segi fizikal ini juga tidak membolehkan setiap kaum bercampur gaul, bermesra atau memahami budaya dan adat resam kaum yang lain.
Pemisahan fizikal ini menjadikan ikatan hubungan antara kaum bertambah jauh ditambah lagi dengan adanya perbezaan-perbezaan lain seperti perbezaan agama, pendidikan,akhbar, persatuan dan pengaruh politik di tanah asal mereka
Terdapat perkampungan Melayu, pekan dan bandar dengan kedai–kedai Cina, buruh-buruh India di ladang getah, rumah panjang kaum Iban dan kampung kaum kadazan. Hal ini merupakan satu senario biasa yang boleh dilihat dalam masyarakat Malaysia. Corak pemisahan ini melahirkan asas-asas dalam masalah perpaduandan integrasi kaum. Pengasingan daripada segi fizikal ini juga tidak membolehkan setiap kaum bercampur gaul, bermesra atau memahami budaya dan adat resam kaum yang lain.
Pemisahan fizikal ini menjadikan ikatan hubungan antara kaum bertambah jauh ditambah lagi dengan adanya perbezaan-perbezaan lain seperti perbezaan agama, pendidikan,akhbar, persatuan dan pengaruh politik di tanah asal mereka
Pengasingan
Agama
Pada amnya setiap kaum dapat digolongkan kepada
agama yang dianutinya. Orang Melayu beragama Islam, orang India beragam Hindu
dan orang Cina menganut agamaBuddha. Bagaimanapun pembahagian agama kaum ini
dibuat secara kasar dan tidak mutlak kerana terdapat juga orang India yang menganut
agama Islam, Kristian dan kaum India dari keturunan Punjabi pula menganut agama
Sikh. Banyak juga kaum Cina yang menganut agama Kristian. Sementara kaum
Bumiputera diSabah dan Sarawak banyak yang beragama Kristian.
Pengasingan
Sistem Pendidikan
Pada asasnya, sistem pendidikan di negara ini
berasaskan sistem yang telah ditinggalkan oleh pihak British. Sistem tersebut
mula diperkenalkan pada awal abad ke-19 iaitu pada peringkat awal wujudnya
Negeri-negeri Selat. Bagi orang Melayu, kerajaan British telahmenitik beratkan
tentang dua bentuk pelajaran bagi mereka, iaitu pelajaran Melayu untuk orang
Melayu biasa dan pelajaran Inggeris untuk anak-anak Melayu daripada golongan
bangsawan. Kecenderungan pihak British terhadap pendidikan orang Melayu pada
masaitu ialah kerana mengenangkan orang Melayu adalah penduduk tetap negeri
ini,sedangkan orang Cina dan India adalah kaum-kaum pendatang yang akhirnya akan
pulang ke negara asal mereka.
Orang Melayu kebanyakkannya tinggal di kampung Sementara itu, sekolah-sekolah Inggeris untuk semua kaum pula didirikan di bandar- bandar.Tidak banyak orang Melayu yang mampu menghantar anak-anak mereka kesekolah Inggeris. Pada tahun 1905, Kolej Melayu Kuala Kangsar dibuka bagimenyediakan pegawai-pegawai pentadbir Melayu. Pada masa itu, hanya segelintir orang Melayu sahaja (kerabat diraja dan bangsawan Melayu) yang mampu menghantar anak mereka bersekolah di maktab ini.
Orang Melayu kebanyakkannya tinggal di kampung Sementara itu, sekolah-sekolah Inggeris untuk semua kaum pula didirikan di bandar- bandar.Tidak banyak orang Melayu yang mampu menghantar anak-anak mereka kesekolah Inggeris. Pada tahun 1905, Kolej Melayu Kuala Kangsar dibuka bagimenyediakan pegawai-pegawai pentadbir Melayu. Pada masa itu, hanya segelintir orang Melayu sahaja (kerabat diraja dan bangsawan Melayu) yang mampu menghantar anak mereka bersekolah di maktab ini.
Di samping sekolah Melayu dan Inggeris, pihak
British juga mendirikan sekolah Tamil di ladang-ladang getah. Walaubagaimanapun,
tuan-tuan punya ladang getah (yang terdiri daripada orang Inggeris dan Eropah)
tidak begitu bersungguh-sungguh memajukan pendidikan sekolah Tamil. Oleh itu
perkembangan pendidikan Tamil agak lembap.Walaupun guru- guru yang mengajar di
sekolah Tamil ini diambil dari India, tetapi mutu pengajaran mereka tetap
rendah. Tidak ada pelajaran peringkat menengah di sekolahTamil. Justeru itu,
lepasan sekolah Tamil seperti juga dengan lepasan sekolah Melayu,tidak menjamin
mereka untuk mencapai pekerjaan lain selain menjadi buruh di ladanggetah
seperti ibu bapa mereka.Berbeza dengan orang Melayu dan India, orang Cina
mempunyai tradisi untuk menghormati dan mementingkan pendidikan bagi anak-anak
mereka.
Di mana ada masyarakat Cina, sekolah-sekolah turut dibina dan dibiayai oleh orang Cina yang kaya dalam kelompok itu. Di samping itu, para guru dan buku teks yang diajar di sekolah-sekolah Cina didatangkan dari negeri China dan murid-muridnya mempelajari perkara- perkara yang sama seperti pelajar-pelajar di sana. Berbanding dengan sekolah-sekolahMelayu dan Tamil, pelajar Cina mendapat pelajaran yang lebih tinggi di sekolah Cina.Sekolah Cina menyediakan pendidikan enam tahun di peringkat sekolah rendah.Pelajaran menengah diadakan di sekolah-sekolah yang lebih besar, dan banyak juga penuntut dari keluarga yang mampu telah menghantar anak mereka melanjutkan pelajaran ke negeri China.
Fakta- fakta yang telah dijelaskan di atas menunjukkan bahawa aliran pendidikanmasyarakat pada zaman penjajahan British di Tanah Melayu merupakan kuasa yangmembantu memisahkan lagi masyarakat pelbagai kaum di Malaya. Didapati bahawaaliran pendidikan yang membolehkan tiga kaum (Melayu, Cina dan India) ini berhubungdan berinterkasi antara satu sama lain ialah melalui pendidikan sekolah Inggeris. Satu perkara yang ketara ialah pendidikan aliran Inggeris ini membekalkan pengalaman yangsama bagi mereka yang menuntut. Pengalaman yang sama ini kelihatan dapatmengurangkan jurang pemisah antara kaum.
Kumpulan perlbagai kaum yang mempunyailatar belakang pendidikan Inggeris seterusnya dapat bekerjasama menjadi satu kumpulanyang agak penting dalam usaha menuntut kemerdekaan negara ini kemudiannya.Walaupun pendidikan aliran Inggeris ini kelihatan mempunyai kesan positif terhadap interaksi dan perpaduan perlbagai kaum di Tanah Melayu ketika itu, tetapi kesannegatifnya juga dapat dirasai. Hal tersebut berlaku kerana mereka yang berpendidikanInggeris ini agak terpisah dengan budaya dan cara hidup kelompok asal masing-masing.Perkembangan dan semangat yang sempit ini tidak dapat membantu mereka memahami bahasa, budaya, sensitiviti kaum-kaum lain.
Di mana ada masyarakat Cina, sekolah-sekolah turut dibina dan dibiayai oleh orang Cina yang kaya dalam kelompok itu. Di samping itu, para guru dan buku teks yang diajar di sekolah-sekolah Cina didatangkan dari negeri China dan murid-muridnya mempelajari perkara- perkara yang sama seperti pelajar-pelajar di sana. Berbanding dengan sekolah-sekolahMelayu dan Tamil, pelajar Cina mendapat pelajaran yang lebih tinggi di sekolah Cina.Sekolah Cina menyediakan pendidikan enam tahun di peringkat sekolah rendah.Pelajaran menengah diadakan di sekolah-sekolah yang lebih besar, dan banyak juga penuntut dari keluarga yang mampu telah menghantar anak mereka melanjutkan pelajaran ke negeri China.
Fakta- fakta yang telah dijelaskan di atas menunjukkan bahawa aliran pendidikanmasyarakat pada zaman penjajahan British di Tanah Melayu merupakan kuasa yangmembantu memisahkan lagi masyarakat pelbagai kaum di Malaya. Didapati bahawaaliran pendidikan yang membolehkan tiga kaum (Melayu, Cina dan India) ini berhubungdan berinterkasi antara satu sama lain ialah melalui pendidikan sekolah Inggeris. Satu perkara yang ketara ialah pendidikan aliran Inggeris ini membekalkan pengalaman yangsama bagi mereka yang menuntut. Pengalaman yang sama ini kelihatan dapatmengurangkan jurang pemisah antara kaum.
Kumpulan perlbagai kaum yang mempunyailatar belakang pendidikan Inggeris seterusnya dapat bekerjasama menjadi satu kumpulanyang agak penting dalam usaha menuntut kemerdekaan negara ini kemudiannya.Walaupun pendidikan aliran Inggeris ini kelihatan mempunyai kesan positif terhadap interaksi dan perpaduan perlbagai kaum di Tanah Melayu ketika itu, tetapi kesannegatifnya juga dapat dirasai. Hal tersebut berlaku kerana mereka yang berpendidikanInggeris ini agak terpisah dengan budaya dan cara hidup kelompok asal masing-masing.Perkembangan dan semangat yang sempit ini tidak dapat membantu mereka memahami bahasa, budaya, sensitiviti kaum-kaum lain.
Kewujudan
Persatuan Pelbagai Kaum
Di samping pelbagai aliran pendidikan, agama dan
akhbar bagi memenuhi kehendak danselera setipa kaum, terdapat juga pelbagai
persatuan kebajikan, sukan dan pertubuhan- pertubuhan sosial lain yang
ditubuhkan oleh setiap kaum bagi mengendalikan aktivitikaum masing-masing.
Walaupun antara persatuan dan pertubuhan sosial tersebut terdapat pertembungan
dan perhubungan dengan persatuan kaum – kaum yang lain, tetapi pertemuan ini
berlaku dalam bentuk yang hanya menonjolkan identiti, persaingan dansemangat
kekitaan kaum masing – masing. Sebilangan besar persatuan ini diadakan khusus
untuk kepentingan satu – satu kaum sahaja. Misalnya terdapat Malay Club,Chinese
dan Indian atau Ceylones Association di bandar-bandar.
Pada tahun 1937,misalnya orang India telah menubuhkan Persatuan India. Persatuan ini telah membuat desakan terhadap kerajaan British supaya mengambil tindakan dalam membaiki keadaan bekerja yang lebih baik bagi pekerja-pekerja India.Selain persatuan untuk kebajikan sesuatu kaum, terdapat juga persatuan- persatuan sukan. Pertandingan sukan persahabatan kerap dilakukan antara kaum, tetapi hubungan bersukan seperti ini banyak berasaskan persaingan antara kaum. Keadaan ini boleh menggalakkan dan menebalkan lagi semangat perkauman, kerana tiap-tiap kaum cuba untuk menaikkan dan memenangkan persatuan sukan kaum mereka sahaja.
Pada tahun 1937,misalnya orang India telah menubuhkan Persatuan India. Persatuan ini telah membuat desakan terhadap kerajaan British supaya mengambil tindakan dalam membaiki keadaan bekerja yang lebih baik bagi pekerja-pekerja India.Selain persatuan untuk kebajikan sesuatu kaum, terdapat juga persatuan- persatuan sukan. Pertandingan sukan persahabatan kerap dilakukan antara kaum, tetapi hubungan bersukan seperti ini banyak berasaskan persaingan antara kaum. Keadaan ini boleh menggalakkan dan menebalkan lagi semangat perkauman, kerana tiap-tiap kaum cuba untuk menaikkan dan memenangkan persatuan sukan kaum mereka sahaja.
Kemuncak Kepada
Kesan Dasar Pecah Dan Perintah Inggeris Di Tanah Melayu
Tanggal 13 Mei 1969 tercetus satu detik hitam dalam
lipatan sejarah Negara. Pertelingkahan kaum yang berlaku telah mengakibatkan
negara kehilangan banyak nyawa dan kerugian harta benda. Ia mempunyai kaitan
rapat dengan Pilihanraya Umum1969 dan merupakan puncak manifestasi masalah
perpaduan kaum di Malaysia. Dalam pilihanraya tahun tersebut banyak isu-isu
sensitif telah dibangkitkan dan ditimbulkanseperti bahasa kebangsaan, kedudukan
istimewa orang Melayu dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.
Dalam pilihanraya tahun 1969 Parti Perikatan gagal memperolehimajorirti dua per tiga dalam Dewan Rakyat manakala Parti Gerakan Dan DAP yang berjaya memeprolehi sebanyak 25 kerusi telah mengadakan perarakan di Kuala Lumpur sambil menghina bangsa Melayu. Hal ini memberikan tamparan hebat kepada orangMelayu dan akhirnya UMNO telah mengadakan perarakan balas sebagai bantahanterhadap penghinaan parti DAP dan Gerakan. Dalam suasana tegang dan penuh emosimaka tercetuslah peristiwa 13 Mei 1969.
Peristiwa tersebut telah mengorbankan ramaiorang dan telah mengakibatkan kerugian harta benda yang banyak. Ia juga telahmenyebabkan negara kita telah menjadi tumpuan dunia. Sebenarnya Masalah 13 Mei ini merupakan masalah perpaduan yang telah lama berakar umbi dalam masyarakat majmuk Malaysia sebelum tahun 1969 lagi. Masalah ini telah disebabkan oleh British yang telahmemainkan peranan yang cukup besar untuk mewujudkan keadaan sedemikian rupa.
Pada zaman pemerintahan British, British telah mewujudkan kelompok-kelompok etnik berdasarkan kegiatan ekonomi. Ini dilakukan untuk menjaga kepentingan mereka agar tidak terjejas dengan kewujudan perpaduan kaum kerana mereka mahu mengeksploitasisemaksima mungkin kekayaan semulajadi Malaysia. Justeru mereka telah menetapkan pengurangan kadar kemiskinan telah dapat dikurangkan dan pengenalan kaum berdasarkan aktiviti ekonomi telah berkurangan.
Dalam pilihanraya tahun 1969 Parti Perikatan gagal memperolehimajorirti dua per tiga dalam Dewan Rakyat manakala Parti Gerakan Dan DAP yang berjaya memeprolehi sebanyak 25 kerusi telah mengadakan perarakan di Kuala Lumpur sambil menghina bangsa Melayu. Hal ini memberikan tamparan hebat kepada orangMelayu dan akhirnya UMNO telah mengadakan perarakan balas sebagai bantahanterhadap penghinaan parti DAP dan Gerakan. Dalam suasana tegang dan penuh emosimaka tercetuslah peristiwa 13 Mei 1969.
Peristiwa tersebut telah mengorbankan ramaiorang dan telah mengakibatkan kerugian harta benda yang banyak. Ia juga telahmenyebabkan negara kita telah menjadi tumpuan dunia. Sebenarnya Masalah 13 Mei ini merupakan masalah perpaduan yang telah lama berakar umbi dalam masyarakat majmuk Malaysia sebelum tahun 1969 lagi. Masalah ini telah disebabkan oleh British yang telahmemainkan peranan yang cukup besar untuk mewujudkan keadaan sedemikian rupa.
Pada zaman pemerintahan British, British telah mewujudkan kelompok-kelompok etnik berdasarkan kegiatan ekonomi. Ini dilakukan untuk menjaga kepentingan mereka agar tidak terjejas dengan kewujudan perpaduan kaum kerana mereka mahu mengeksploitasisemaksima mungkin kekayaan semulajadi Malaysia. Justeru mereka telah menetapkan pengurangan kadar kemiskinan telah dapat dikurangkan dan pengenalan kaum berdasarkan aktiviti ekonomi telah berkurangan.
Dasar
Pendidikan Kebangsaan
Dasar
Pendidikan Kebangsaan adalah hasil daripada Akta Pelajaran 1961 yang
berdasarkan syor laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. Ia
telahdimaktubkan dalam Ordinan Pendidikan 1957. Pada amnya dasar ini bertujuan
untuk membantu menyatupadukan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa dan
keturunanmelalui sistem pelajaran yang menitikberatkan penggunaan Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar yang utama serta berasaskan kokurikulum, peperiksaan
dan kegiatankokurikulum yang sama.3.
Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
Sebagai
sebuah negara yang rakyatnya berbilang bangsa, kaum dan agama Malaysia tidak
lari daripada aspek kepelbagaian budaya anatara satu sama lain. Melalui dasar
ini unsur-unsur kebudayaan dapat digunakan untuk membentuk warganegara yang
lebih baik danmembina negara bagi mencerminkan satu keperibadian Malaysia.
Dasar
Pembangunan Nasional (Dpb)
Dasar
Pembangunan Nasional (DPB) diumumkan oleh Datuk Seri Doktor Mahathir Mohammad
pada 17 Jun 1991 di parlimen. DPN dilaksanakan bagi menggantikan Dasar Ekonomi
Baru (DEB) dan ia terkandung dalam Rangka Rancangan Jangka PanjangKedua (RRJP2)
bagi tempoh tahun 1991-2000.
Melalui dasar ini ia masih lagi mengekalkan tujuan
asas DEB dan bermatlamatkan untuk mencapai pembangunan seimbang bagi mewujudkan
masyarakat yang bersatu padu danadil . Matlamat akhir dasar ini ialah untuk
membentuk perpaduan kaum.
..BUKTI KAMI MENJALANKAN PENYELIDIKAN DI ARKIB
NEGARA MALAYSIA..
No comments:
Post a Comment